Maske AS er Norges største leverandør af forbrugsvarer til erhvervslivet og den offentlige sektor. Det norskejede selskab lagerfører over 14.000 produkter inden for kontor-, rengørings- og sundhedsprodukter samt andre forbrugsvarer fra velrenommerede producenter. Maske omsætter for 1,2 milliarder kroner. "Vi dækker alt fra kontor- og dataforsyninger over lyskilder til skole- og sundhedsartikler, og vi er totalleverandører af forbrugsvarer til vores kunder. De distribueres hurtigt fra vores to centrallagre i Oslo og Trondheim", siger Gulbrandsen. 

Klimaneutral leverandør
Maske er den første klimaneutrale leverandør af forbrugsvarer. "Vi har 16 nulemissionsbiler, der kører i Trondheim og Østnorge. Og vi har flere elvare- og lastbiler på vej", siger Gulbrandsen. Han tilføjer, at Oslo Kommune kræver, at Maske kun anvender nulemissionsbiler. Derfor har virksomheden taget de nødvendige skridt til at opfylde deres behov ved brug af elvarevogne i Stor-Oslo. 

Fuld sporing
"Log:Nett giver os fuld sporing på alle vores forsendelser. Vores kundeservicecenter kan hurtigt komme ind i TA-systemet Log:nett og lokalisere forsendelserne. Alle oplysninger sendes til Locus, som sender en EDI-melding (Log:Nett EDI) til vores transportører", siger Gulbrandsen. "Vi distribuerer opgaver til transportører, og Locus fungerer som informationsformidler.”

Fleksibel standardportal
"Siden 2012 har vi sammen med Maske videreudviklet Log:Nett. Systemet har været afgørende for den kundetilpassede TA-løsning, vi har i dag. Det er en fleksibel standardportal tilpasset kundens egne ønsker og behov. Maske har bidraget med konstruktive input, ideer og forslag til udvikling af systemet. Vores nyudviklede app fra vores udviklingsafdeling i Danmark giver Maske fuld kontrol over bilen, fra den er fuldt lastet på terminalen, til den ankommer til kundens kontor", siger Erik Egelund, der er ansvarlig for kundetilfredsheden hos Locus.
 
App til flådestyring 
GPS-positioner fra F-Link-appen fortæller Maskes køreledere, hvor bilerne er placeret. "Hver dag fylder vi varevognene op til bristepunktet, og appen giver os et præcist overblik og kontrol over udnyttelsesgraden. Ved hjælp af GPS ved vi, hvor bilerne er, og vi kender deres forventede ankomst på destinationen. Hvis der er tale om en hasteordre, kan vi omfordele til en ledig bil. Vi kan også lave statistik på hver enkelt bil”, siger Gulbrandsen. "Appen giver også mulighed for at måle C02-udledningen og antallet af kørte kilometer, så vi kan opfylde vores miljømæssige ambitioner.” 

Omsætningsstigning
Under coronapandemien har Maske øget omsætningen på levering af mundbind og beskyttelseskitler. "Den modulære EDI-løsning fra Locus har givet os bedre kontrol over forsendelserne", siger Gulbrandsen, der mener, at Locus' oppetid har effektiviseret vareflowet. 

Kontrol med alle transporter
“Log:Nett giver Maske kontrol over sine transporter og transportører. Kundeservicecentret ved, hvor bilerne befinder sig geografisk, sporer dem ved hjælp af GPS, og beregner den forventede leveringstid”, siger Erik Egelund. 

Detaljer om forsendelsen
“På Maske.no kan vores kunder søge i deres forsendelser enten efter ordre eller efter forsendelsesnummer. Det giver dem oplysninger om, hvornår forsendelsen er blevet scannet på en bil, og hvornår den ankommer“, siger Gulbrandsen. “Med GPS og tidsoplysninger har kunden fuld kontrol med forsendelsen. 

Leveringsstatistik
"Rapporten Leveringsstatistik giver os god kontrol over transportørerne med statistikker over vores egen leveringskvalitet. Både scanning og Track&Trace (T&T) er vigtige komponenter, fordi kunderne stiller høje krav til håndteringen af forsendelser“, siger Lars Gulbrandsen. Han kan fortælle, at Maske er afhængig af fuld synlighed, sporing, status og afvigelsesrapportering. “T&T giver os også et overblik over produktindholdet. Hvis kunden har forsendelsesnummeret til rådighed, kan de selv søge på forsendelserne”, siger Gulbrandsen. Han kan fortælle, at konsolidering af ruter giver Maske store besparelser. "Nu arbejder vi på at forbinde ruterne på forhånd, så vi kan tage "kastere" med og dermed spare store beløb. 

Norge delt i to
Maske har et butikssystem, der er integreret med Log:Nett, så lagrene på Vinterbro og Tiller har det fulde overblik over forsendelser sendt direkte til butikken. "Vi har delt Norge i to, så varer til postnumrene 0 til 5999 afgår fra Vinterbro, og postnummer 6000 fra Tiller. Det har strømlinet transporten og giver os mulighed for at køre varerne direkte til butikkerne. Vi har ikke regnet på systembesparelserne, men det har øget leveringspræcisionen”, siger Gulbrandsen. 

Fleksible og løsningsorienterede
"Vi er meget tilfredse med Locus, som har levet op til vores forventninger i alle årene. De er fleksible og hurtige til at udvikle løsninger, der er skræddersyet til vores behov. Her vil jeg gerne fremhæve de brugervenlige håndholdte terminaler, som vores medarbejdere i varemodtagelsen og chaufførerne bruger. De bruger i gennemsnit 1-2 timer på at lære alle de nødvendige funktioner”, afslutter Gulbrandsen. 
 
Svein Gulbrandsen, Maske, og Erik Egelund fra LocusMaske er den første klimaneutrale leverandør af forbrugsvarer. “Vi har 16 0-emissionsbiler, der kører i Trondheim og Østnorge, siger transportchef Svein Gulbrandsen (tv), der her ses sammen med Erik Egelund fra Locus.