Locus skal levere fremtidens Assignment Management System til 110-centralerne i Norge.

"Vi er meget glade for, at Locus Solutions blev betragtet som det bedste tilbud til opgradering af de nuværende 110-centraler i Norge. Vi har arbejdet med de norske beredskaber i flere årtier og har en meget klar forståelse af deres behov og krav. Vi har stor erfaring med håndtering af alle beredskabstjenester og har foretaget betydelige investeringer i Locus Emergency Platform for at levere et næste generations system. Vores robuste systemløsning med integreret beslutningsstøtte vil nu bidrage til, at 110-centralerne kan give befolkningen hurtig og korrekt hjælp i nødsituationer i fremtiden", siger administrerende direktør for Locus Solutions AS, Per Edvard Heyerdahl.

LocusEmergency vil give disponenterne på 110-centralerne et fremtidsorienteret, brugervenligt og tilpasset supportværktøj til håndtering af alle lovpligtige opgaver indenfor beredskaberne. Et nyt Assignment Management System tager sig af disponenternes behov for at forbinde data, ressourcer og begivenheder, sammen gennem enkle arbejdsoperationer med intuitiv og god arbejdsgang. Systemet hjælper med at sikre hurtig håndtering af hændelser med høj kvalitet.

«Locus Solutions AS leverede det bedste tilbud og er derfor valgt som leverandør. Deres løsning repræsenterer det allerbedste af, hvad vi kan gøre for at udnytte teknologien. Under indkøbsprocessen blev flere konkurrerende, pålidelige løsninger nøje evalueret. Vi er meget tilfredse med alle deltagende leverandørers proces, professionalisme og kompetenceniveau. Det nye system vil give de norske regionale beredskabsmyndigheder en robust og fremtidsorienteret platform til håndtering af brandhændelser og andre kriser. Vi er derfor meget glade for, at vi nu har fået denne aftale på plads", siger projektleder Trond Brenden.

Den nye aftale inkluderer software, tjenester relateret til detaljeringsspecifikation, udvikling/tilpasning, test og implementering samt vedligeholdelse, support og videreudvikling, efter at løsningen er sat i operativ drift.

Locus Solutions bringer leverandørerne Bliksund og Geodata med sig. Geodata leverer systemets kortløsning, der giver 110-centralerne et opdateret situationsbillede og et godt beslutningsgrundlag for effektiv opgavestyring og beredskabsplanlægning. Leveringen inkluderer et stort udvalg af opdaterede kortdata og analyser med yderst funktionel og moderne kortteknologi fra ESRI, som er verdens førende inden for geografiske informationssystemer (GIS).

Bliksund, en førende leverandør af specialsystemer til nødtjenesterne, vil i dette projekt levere løsninger til digital interaktion mellem 110-centralerne og brandvæsenet. Leverancen vil være baseret på Bliksund GRID, som er en cloudbaseret softwareløsning, der bidrager til et omfattende overblik over ressourcer, udstyr og processer. Løsningen er skræddersyet til at støtte disponenten i hændelsesrapportering og til samarbejde mellem aktører i opgave håndtering og drift.

For mer information:
Per Edvard Heyerdal, Administrerende Direktør
Locus Solutions, +47
975 99 098